Sider

10.11.2010

Hjemmelaget knekkebrød. Nammis!

Photo: ladybird
Hjemmelaget knekkebrød er en storfavoritt hos meg. Og hvis jeg ikke tar helt feil, så er det kommet en knekkebrødbølge over landet. Jeg har aldri hørt så mye snakk om hjememlagd knekkebrød som det siste året. uansett, en så god og sunn trend kan leve så lenge den vil for meg! Yummie!

Ladybirds hjemmelagde knekkebrød
4 dl grovsammalt hvete
4 dl store havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann

Bland alt det tørre og rør inn litt og litt vann til en tykk deig. Varm ovnen til 160 grader. Dekk to stekebrett med bakepapir og smør deigen utover med en slikkepott. Jo tynnere du smører deigen jo sprøere blir knekkebrødene, du kan også velge å lage en tykkere variant, da blir knekkebrødene saftigere. Del opp i passe store stykker med en pizzarulle før steking. Sett inn brettene i ovene, et brett øverst og et nederst. La det steke i 1 time og 10 minutter. halveis i steketiden bytter du plass på bretene og snur innsiden av brettene utover.

Superenkelt og superdigg!

Pssst...Dette er en grunnoppskrift. Jeg varierer på oppskriften etter hva jeg har i skapet. bare pass på at det blir den samme summen tørre varer, ellers kan du prøve deg frem og vareiere med nøtter, frø og annet snadder! Hasselnøtter er en favoritt hos meg i disse dager.

4 kommentarer :

Luisa sa...

Dette har jeg virkelig hatt lyst til å lage! Takk for oppskrift :)

Martine sa...

Jeg laget faktisk knekkebrød for et par dager siden, men da bare fant jeg på en oppskrift :) Denne vil jeg prøve!

Vibbis sa...

Enig, "alle" lager knekkebrød om dagen. Jeg har fortsatt til gode å gjøre det, men denne oppskriften skal jeg prøve! Tusen takk!! : )

Ladybird sa...

Luisa: Så bra, da er det bare å kaste seg ut i det. Du blir hekta ;) Også er det jo så latterlig enkelt!

Martine: denne er superenkel. Også varierer jeg litt hver gang, etter hva jeg kan finne i skapet ;) Det er jo sååå godt! :)

Vibbis: Denne er superenkel, så det er bare å kaste seg rundt ;)